זיהוי ילדים עם יכולות קוגניטיביות מעולות

אין ספק כי זיהוי ילדים עם יכולות קוגניטיביות מעולות היא פעולה מורכבת ודורשת, בכדי לזהות ילדים עם יכולות קוגניטיביות מעולות עושים שימוש במספר מבחנים, מבחנים אלו בודקים את היכולת האישית ואת צורת החשיבה של כל ילד ויכולים להעריך האם מדובר על ילדים עם יכולות קוגניטיביות גבוהות.

מבחנים אלו קיבלו לא פעם את השם גם מבחנים מחוננים, בכדי להתמודד עם מבחני מחוננים אין ספק כי נדרשת הכנה מקצועית.

למרות היכולות הגבוהות שיש לכל ילד שמגיע למעמד של התמודדות עם המבחן, הלחץ הגדול שבו הילד נמצא הוא המכשול הגדול ביותר, מכאן כי הכנה מקצועית למבחני מחוננים לא כוללת רק את הפן הטכני אלא היא כוללת בתוכה הכנה רגשית למבחן.

בכדי שתוכלו להבין מול מה הילד הולך להתמודד, אספנו לכם כאן כמה דוגמאות למבחני מחוננים לרבות מה המשמעות של כל מבחן, מה המבחן מודד ומהם השלבים של כל מבחן.

סוגי מבחני מחוננים נפוצים

להלן מספר דוגמאות של מבחני מחוננים הנפוצים ביותר שכדאי להכיר, אלו שיעזרו לכם לדעת מה קורה במבחני מחוננים. ברגע שהילד רואה את המבחן, הוא ידע לפי השאלות לזהות את סוג המבחן, מה נדרש ממנו וידע איך לענות נכון על כל שאלה ולהצליח במבחנים.

מאזני מודיעין של סטנפורד-בינה:

סולם המודיעין של סטנפורד-בינה (SBIS) הוא מדד לדיווח עצמי של אינטליגנציה כללית. הוא נוצר על ידי לואיס טרמן והופק על ידי בית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד.

ה-SBIS פותח במקור לשימוש כמבחן IQ, אך הוא שימש גם כדי לחקור מבנים פסיכולוגיים אחרים כגון יצירתיות, אישיות ומוטיבציה.

תחום החשיבה הנזילה כולל מבחנים כמו משימת השוואת המספרים, המעריכה את יכולתו של אדם לבצע השוואות על קו מספרים. תחום האינטליגנציה המגובשת כולל מבחנים כמו ידע אוצר מילים, המודד את ידע אוצר המילים של הפרט ותחום הזיכרון כולל מבחנים כמו מיון קלפים, המעריך עד כמה אדם יכול לזכור איך קלפים מוינו בחפיסה.

סולם מודיעין של וכסלר לילדים (WISC)

סולם המודיעין של וכסלר לילדים (WISC) הוא מבחן אינטליגנציה סטנדרטי שפותח על ידי דיוויד וכסלר.

ה-WISC תוכנן למדוד את התפקוד האינטלקטואלי של ילדים במונחים של עד כמה הם מבינים מה קורה בסביבתם ועד כמה הם יכולים להסתגל אליו.

המבחן מורכב מארבעה מבחני משנה: דמיון, אוצר מילים, עיצוב בלוקים והרכבת אובייקטים.

סולם האינטליגנציה של וכסלר לילדים הוא מבחן אינטליגנציה בשימוש נרחב המודד יכולות קוגניטיביות אצל ילדים.

ה-WISC-IV שופץ ושם שונה לסולם המודיעין של וכסלר לילדים – מהדורה רביעית (WISC-IV-R).

מערכת הניקוד החדשה של ה-WISC-IV מדויקת ויעילה יותר מהגרסה הקודמת. זה גם כולל יותר פריטים, מה שמעניק לו מספר גבוה יותר של ציונים הכוללים. למבחן יש גם יותר תוקף תוכן, כלומר הוא בודק יותר תחומים של יכולת קוגניטיבית.

ציוני המשנה של WISC-IV מוצגים בשני ציונים סטנדרטיים: IQ בקנה מידה מלא (FSIQ) וציון בקנה מידה (SS). ה-FSIQ מבוסס על הציון הגולמי של כל הפריטים המנוהלים, בעוד שה-SS מבוסס על הציון הממוצע של כל הפריטים המנוהלים עם סטיית תקן של 15 נקודות.

מבחן מטריצות פרוגרסיביות של רייבן

המטריצות הפרוגרסיביות של רייבן הוא מבחן המשמש למדידת עוצמת היכולות הקוגניטיביות של האדם. זהו מבחן אשר נועד להעריך את היכולות הקוגניטיביות של ילדים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית.

המבחן שימש בתחום החינוך, תחילה על ידי פסיכולוגים לזיהוי ילדים לקויי למידה ולאחר מכן על ידי מחנכים לזיהוי תלמידים המתקשים בבית הספר.

מבחן מטריצות פרוגרסיביות: מבחן ליכולות קוגניטיביות.

המטריצות הפרוגרסיביות של רייבן היא מבחן המשמש לזיהוי הממדים הבסיסיים של האישיות.

המבחן מורכב מ-16 משפטים המדורגים בסולם של 5 נקודות, כאשר 1 הוא "לא מסכים מאוד" ו-5 הוא "מסכים מאוד".

זהו מבחן שניתן להשתמש בו בדרכים רבות ושונות על מנת להעריך את אישיותו של האדם. לדוגמה, ניתן להשתמש בו כחלק מהערכת עובדים או כחלק מראיון עבודה ולא רק כחלק ממבחני מחוננים.

 

דרושים מרצים
בלוג
דרושים מרצים בעלי השראה

דרושים מרצים בעלי יכולת מוכחת בהוראה יעילה. המועמדים המוצלחים ידעו ליצור סביבת למידה מעוררת ומעשירה, תוך שימוש בשיטות הוראה חדשניות ומושכות.

online course
בלוג
כיצד קורסים דיגיטליים יחליפו מורים פרטיים

עידן הלמידה הדיגיטלית כבר כאן, ועמו מגיעה מהפכה בדרך שבה אנו רוכשים ידע וכישורים חדשים. קורסים מקוונים, הנגישים דרך מחשבים וסמארטפונים, הולכים ותופסים תאוצה ומציבים אתגר של ממש למודל ההוראה הפרטנית המסורתית.

פאזל
בלוג
משחקים לילדים – פיתוח מיומנויות וכישורים דרך הנאה

משחקים מהווים חלק בלתי נפרד מהתפתחותם של ילדים, ופאזלים לילדים הם מהמשחקים המועדפים והמועילים ביותר. הרכבת פאזלים מציעה לילדים הזדמנות ללמוד, לפתח מיומנויות חשובות ולהתמודד עם אתגרים, כל זאת תוך כדי משחק מהנה.

גיוס לעבודה
בלוג
דרושים לשבכ: כיצד להתכונן לתהליך הגיוס המיוחד והדרישות הייחודיות

תהיתם פעם מה נדרש כדי למצוא עבודה שבה הסיכונים גבוהים כמו שמירה על סודותיה של אומה? הפיתוי של עבודה בשירות הביטחון הכללי, הידוע בכינויו שב"כ, אינו מוטל בספק עבור אלה הנלהבים לביטחון לאומי וריגול. עם זאת, הבטחת תפקיד בארגון יוקרתי זה אינה עניין פשוט. תהליך הגיוס ודרישות התפקיד ייחודיים לא פחות מהמשימות שלוקח על עצמו השב"כ, ומקיפים מגוון אתגרים שנועדו לבחון גם את יכולתם של המועמדים הנחושים ביותר.

בלוג
תובנות להצטיינות בבחינות הבגרות:

מדריך מקיף  במסע המצוינות האקדמית, בחינות הבגרות עומדות כאבן דרך מרכזית לכל תלמיד. לבחינות הבגרות חשיבות משמעותית בעיצוב דרכו החינוכית והקריירה העתידית של התלמיד. כשאתה

CV
בלוג
פתיחת פוטנציאל תרגום קורות חיים לשירותים באנגלית

בעת הגשת מועמדות לעבודה במדינה דוברת אנגלית, יש צורך בקורות חיים מתורגמים היטב. עריכה לשונית באנגלית יכולה לעזור להבטיח שהכישורים והניסיון שלך יוצגו במדויק בפני מעסיקים פוטנציאליים. על ידי שימוש בתרגום קורות חיים לשירותים באנגלית, אתה יכול לנצל את מלוא הפוטנציאל של קורות החיים שלך ולהגדיל את הסיכויים שלך לזכות במשרת החלומות שלך.