הרבה מאוד הורים נוהגים לחשוב שהילד שלהם גאון, מחונן. הם רואים שהוא לומד לקרוא ולכתוב בגיל מאוד מוקדם באופן יחסי, הוא יודע לפתור שאלות מורכבות לגיל שלו, ובכלל הוא מתפתח ומתקדם הרבה יותר מהר מילדים אחרים, ממה שמצופה ממנו בשלב זה.
ישנם הורים שלא טועים בכך. אכן הילד שלהם מחונן, הם פשוט צריכים לשלוח אותו למבחנים ומבדקים אשר יוודאו זאת. מדובר במבחנים ומבדקים שמערכת החינוך עושה על מנת לאתר מחוננים ולספק להם מסלול לימודים מתאים ורלוונטי עבורם.
איתור מחוננים זו מערכת שתפקידה, כאמור, לאתר ילדים אשר על פי כל הפרמטרים והערכות, הם הרבה יותר חכמים ומתקדמים ברמה שכלית מילדים אחרים. זה לא אומר שאותם ילדים "טיפשים", אלא שיש ילדים שמתקדמים יותר מהר מהם וניתן לעזור להם לנצל זאת בצורה נכונה.
לפני שנסביר כיצד איתור מחוננים פועל, חשוב להבהיר, המטרה כאן היא לעזור לשני הצדדים. מצד אחד, הילד המחונן זוכה לתוכנית לימודים רלוונטית עבורו, כך הוא יוכל לנצל את היכולות שלו בצורה נכונה ולא ישתעמם עם תוכנית לימודים שאיננה רלוונטית עבורו. מצד שני, ילדים אחרים בכיתה, יוכלו ללמוד בקצב שלהם, להתקדם ולהתפתח.
כיצד התוכנית עובדת
בעיקרון, מבחני איתור מחוננים מתבצעים בכיתות ב'-ג'. ההנחה היא שאז אפשר לזהות מי נחשב מחונן ומי לא. הילדים עוברים מבחנים ובהתאם לתוצאות נקבע האם הם אכן מחוננים או לא. לא ניתן להקדים את שלב האיתור, אך יש מקרים בהם נעשים מבחנים גם בכיתות ד'.
המבחנים כוללים בדיקות יכולת לימודית וכן מיומנויות אינטלקטואליות שונות. המטרה היא, לנסות ולנבא עד כמה הילד באמת יכול לעמוד בתוכנית ולהצליח. המבחנים לא נועדו להתייחס לגורמים של מוטיבציה או גורמים אחרים, מתוך הנחה שעליהם אפשר לעבוד במהלך הזמן.
מי נשלח לעבור את המבחן
בתחילת כל שנה, נשלחות הודעות לבתי ספר אודות מועד המבחן, הודעות דומות נשלחות גם להורים. בתי ספר יכולים להמליץ על ילדים מסוימים בעיניהם מתאימים למבחן, אך הורים יכולים גם לבקש שהילד שלהם יעבור את המבחן. חשוב להדגיש, מדובר בזכות ולא בחובה. כלומר, הורים יכולים להתנגד לכך שהילדים שלהם יעברו אותו ואי אפשר לחייב אותם לעשות כך.
אחרי שהמבחן יתבצע והתוצאות יתקבלו, הן יישלחו אל בתי הספר ואז ייקבע מי התקבל לתוכנית ומי לא. כאן המקום לומר, גם ילדים שהתקבלו לתוכנית, יצטרכו להמשיך ולהגיע אל בית הספר שלהם ללמוד או לחילופין, הוריהם יכולים להחליט, במידה והם נמצאו מתאימים לכך, להעביר אותם לבית ספר של מחוננים.
הרבה פעמים יש שילוב, חלק מהזמן הילד לומד בבית ספר רגיל, כאשר יום בשבוע או יומיים בשבוע, הוא לומד בבית ספר למחוננים. לעיתים הלימודים גם נערכים בשעות אחר הצהריים, אחרי שעות הלימודים בבית ספר רגיל.